Julie og hendes klassekammerater laver hovedpinepiller i timerne

”I kemi har vi lige fremstillet hovedpinepiller. Det havde jeg egentlig troet var meget mere kompliceret. Tænk, at man kan finde ud af at gøre det i 2.g. Det var virkelig spændende. Oven i købet var det den samme slags piller som dem, jeg normalt tager.”

Med hovedingrediensen acetylsalicylsyre skulle Julie og vennerne fremstille, omkrystallisere og teste kvaliteten på pillerne ved forskellige analysemetoder, der afgjorde hvorvidt den færdige pille var forurenet. Naturligvis måtte de ikke spise dem, men de fik en god idé om, hvor simpel kemi kan være.

Studieretning: Matematik A - Kemi A

 

Frida og hendes gruppe har lavet et bestik, der kan få syge og gamle til at spise

”Mange ryster så meget, at de har svært ved at spise. Vi tog ud og besøgte plejehjem og 3D-printede nogle forslag, som vi kunne lære af, når vi testede det på dem i virkeligheden. Det var dejligt at kunne hjælpe andre.”

Ved at skabe en masse forskellige typer bestik kunne Frida og kammeraterne direkte undersøge, hvordan mennesker med Parkinson og andre bevægelsesforstyrrelser bedst kunne hjælpes til at holde på kniv, gaffel og ske. Resultatet var netop, at folk var så forskellige, at man ikke bare kan lave én løsning, men er nødt til at tilpasse bestikket individuelt.
Studieretning: Matematik A - Fysik A

 

 

Maten og hans gruppe har givet ældre mennesker muligheden for selv at tage bukser på

”Ældre mennesker kan ofte ikke gøre så meget selv. Vi researchede, hvad der var på markedet, og der var mange spændende, fremtidsagtige løsninger. Men noget af dét, man virkelig kunne hjælpe de gamle med, var problemet med ikke at kunne klare sig selv.”

Maten og vennernes projekt resulterede i et stativ til ældre, hvorpå hjemmehjælperen kunne montere bukserne, så de ældre ved et let træk selv kunne få bukserne på. Det var en meget praktisk løsning, som også gav god mening for brugeren. Senere præsenterede de den spændende løsning ved en stor messe.

 

Sebastian og gruppen bruger skoletiden på at udvikle en håndsæbe, der redder verdens drikkevand

”Vi har tænkt verden lidt om. Når du vasker hænder, så skal sæben samtidig rense vandrørene for bakterier og skidt på en naturlig måde, eksempelvis ved at bruge koriander, der er god til at binde sig til metaller og derfor kan ’opsamle’ dem.”

Sebastian og vennerne snakkede med eksperterne på vandværkerne, inden de kastede sig ud i udviklingsarbejdet. Deres eget krav til løsningen er, at sæben skal kunne rense både hænderne og vandet, at den skal dufte godt, og så skal den ikke koste for meget. Efter at have eksperimenteret med bakteriedræbende lys og varme, der brugte megen energi, besluttede de sig for, at den letteste måde at rense vandet på var, mens det blev brugt i virkeligheden.


Studieretning: Bioteknologi A - Matematik A

 

Frederik og vennerne fik en 2 meter høj robot til at forstå et mønster

”Vi har kun været i gang i ½ år, men forleden fik vi robotten til at skubbe en prik rundt, så det matchede et mønster. Det krævede overblik og matematik, men Frederik og hans venner elsker matematik!”

Man skal holde tungen lige i munden, når man skal få en meter stærk robotarm til at lave noget så sirligt som at følge et mønster, der er lavet i forvejen. Men på OTG’s Robotlinje ved vi, at fremtiden tilhører robotterne.


Studieretning: Matematik A - Programmering B